Kedi Aşı Programı

Minik dostlarımız kedilerimiz yaşamları boyunca çok çeşitli sağlık sorunlarıyla karşılaşabilmektedir. Buna bağlı olarak kedilerin sağlıklı bir yapıya ulaşması için kedi aşı programı uygulaması gerekir. Peki kedi aşı programı nedir? Nasıl takip edilmelidir?

Yavru kedi ya da yetişkin kedi fark etmeksizin minik dostlarımızın herhangi bir hastalıktan korunması için kedi aşı takvimine dikkat edilmesi gerekir. Bu aşılar aslında kedilerin sağlığını koruduğu gibi aynı zamanda birçok hastalığa karşı dirençli bir vücut yapısına kavuşmalarını sağlar. Bundan dolayı küçüklükten itibaren belirlenen takvimlere uygun bir şekilde her bir kedinin belli dönemlerde aşılanması gerekir.

Kediler Neden Aşılanmalı?

Kediler dünyaya geldiklerinde bağışıklık sistemleri herhangi bir hastalığa karşı hazır değildir aslında. Burada Kolostrum adındaki anne sütü, antikor olarak çok zengin olduğu için geçici de olsa yavru kedilerin bağışıklık sistemi daha güçlü hale gelecektir.

Anne sütünün kazandırmış olduğu bağışıklık etkisi de kediden kediye çok çeşitli farklılık gösterir. Anne sütüyle yavru kediler yaklaşık 2 ila 4 ay süresince hastalıklara karşı koruma sağlayacaktır. Bu süreden sonra hastalıklara karşı savunmasız bir şekilde kalma ihtimalleri fazladır. Burada kedi aşı takvimi büyük önem kazanır.

Bunların dışında evde büyüyen kediler, hastalık durumlarına karşı daha savunmasız bir hale gelebilirler. Kedilerin aşılanması açısından temel neden, hastalıklara karşı öncelikle önlem almaktır. Özellikle tedavisi olmayan veya tedavi süreci çok zorlu olan hastalıklara karşı aşılama yapılmaması ciddi sorunlar oluşabilmektedir.  Yavru kedi aşı takvimi aksatılmamasından dolayı yetişkin kedilerde de devam ettirilmelidir.

Yavru Kedi Aşı Takvimi

Yavru kedilere yapılması gereken aşılar, sağlıklı bir yaşam sürmeleri için oldukça önemlidir. Yavruluk dönemi özellikle bağışıklığın daha zayıf olduğu bir aralıktır.

Buna bağlı olarak da aşı ihtiyacı da daha fazla hissedilecektir. Anne sütünün koruyuculuğunun önüne geçilmesiyle birlikte, kediler hastalık riskine karşı daha açık bir potansiyel gösterir. Bunun dışında yeterince anne sütü alamamış olan kedilerde bu durum daha fazla risk potansiyeli taşıyacaktır. Yavru kedilere özel olarak gerekli aşılar temel olarak iki farklı kategori içinde ele alınabilir.

Bu kategorilerden birisi temel aşılardır. Temel aşıların hem yavru hem de yetişkin kediler üzerinden uygulanması veterinerler tarafından yüksek oranlarda tavsiye edilmektedir. Bu tür aşılar, en çok karşılaşılan, tehlikeli hastalık durumlarına karşı belli seviyede bir koruma sağlar. Kedi aşı takvimi içerisinde bulunan temel aşılar arasında karma, kuduz ve lösemi aşıları yer almaktadır.

Bir diğer kategori de temel olmayan aşılar olup bu aşıların da her kediye uygulanmasına gerek görülmeyecektir.

Bu tarz virüs aşıları, cinsel yolla bulaşması muhtemel hastalıklara yönelik olan aşılar ve karın zarı enfeksiyonu türündeki aşılar, temel olmayan aşılar içine girer. Bunların uygulanması açısından veteriner hekim tarafından kapsamlı bir faktör uygulanması gerekmektedir.

Yetişkin Kedi Aşı Takvimi Hangi Aşıları İçerir?

Yetişkin kediler de aynı yavru kediler gibi belli dönemlerde farklı birçok hastalığa yakalanma riski olduğu unutulmaması gerekir. Bundan dolayı belirlenen haftalarda veya dönemlere kedilerin doğru bir şekilde aşılanması büyük bir önem taşımaktadır. 1 yaşına gelmiş her kedinin lösemi aşısı, karma aşı ve kuduz aşısı yaptırması gerekir.

Bu aşılar mutlaka belli zamanlarda yaptırılmalıdır. Bu sayede kedilerin büyük bir çoğunluğu bu hastalıklardan korunması daha mümkün olacaktır.

Kedilerde Aşı Takviminde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kedilerde aşı takvimi dışında aynı zamanda aşılama zamanlarında ekstra olarak dikkatli olunması gereken durumlar vardır. Bu aşıların gerçekleşmesi için belirli şartlar vardır. Aynı zamanda aşılama zamanında ufak düzeyde yan etki yaşanma ihtimali de yüksektir.

Öncelikle her aşı için belirli spesifik zaman dilimleri vardır. Örnek verecek olursak parazit uygulamasının ardından ilk olarak karma aşı yapılmalıdır. Bu alanda veteriner hekiminiz zaten size doğru bir yol gösterecektir.

İşte bu noktada dikkat edilmesi gereken aynı enjektör kullanarak farklı aşıların yapılması, güvenilir sayılması veteriner hekimlerin tercih edilmesi benzeri durumlar çeşitli sorunlar yaratacaktır. Aynı zamanda hangi aşıların birlikte yapılabileceği hakkında mutlaka bilgi sahibi olmak gerekir. Mutlaka veteriner hekimlerin dikkat etmesi gereken konulardan birisi olan hijyen konusuna da büyük önem verilmelidir.

Hamilelik dönemi benzeri hassas zaman dilimlerinde de kedilere aşı yapılmamaktadır. Buna bağlı olarak bazı istisnaların bulunduğunu da ele almak gerekir. Özellikle kontaminasyon riskinin yaşanabileceği yerlerde yaşıyorsa, veterinerin onayı sonucu aşı yaptırılmalıdır. Aşılama sonrasında bazı yan etkiler görülebilmektedir. Bunun önüne geçmek için mutlaka yukarda yer alan durumlara dikkat edilmelidir.

Kedi Aşı Takvimi Zamanları

Tipik bir şekilde kedi aşı takvimi şu aşamalardan oluşmaktadır;

İlk Aşılar (Yavru Dönemi): Yavru kediler özellikle annelerinden aldığı antikorlarla doğarlar, fakat daha sonra bu antikorlar zamanla azalacaktır. Buna bağlı olarak 6 ila 8 haftalıkken kuduz aşısı ya da kedi viral aşıları yapılır. Bu 3 hafta süreyle yaptırılmalıdır.

Gelişimsel Aşılar (Genç Kedi Dönemi): Yavru aşılama programının ardından genellikle kediler 1 yaşına ulaşıncaya kadar birkaç kez aşılanmaya devam edilir. Bu zaman diliminde ilk aşılar tekrarlanabilir ya da farklı aşılar eklenerek kedinin bağışıklık sistemi daha da güçlenir.

Yetişkin Aşılama ve Düzenli Aşılar: Kedinin yaşam tarzına uygun olarak, yetişkinlik zamanında da düzenli bir şekilde aşılar yapılabilir. Kuduz aşısı özellikle yasal zorunluluktur ve belirli aralıklarla yenilenmesi gerekir.  Bu aşılar belli zaman dilimlerinde tekrarlanmalıdır.