Kedilerde Gençlik Hastalığı

Minik dostlarımızda görülmesi muhtemel birçok hastalık sorunu bulunmaktadır. Bunlardan birisi kedilerde gençlik hastalığı sorunudur. Bu hastalık genelde kedilerde görülen bir rahatsızlıktır, doğru bir tedavi yöntemi uygulanmadığı taktirde ilerleyen dönemlerde ciddi sorunlara da neden olabilmektedir.

Kedilerde gençlik hastalığı aslında çok sık yaşanan bir hastalıktır ve oldukça ölümcül bir sorundur. Kedi kanlı ishal hastalığı, panlökopeni (panleukopenia) ve kedi bulaşıcı enteritis olarak da adlandırılmaktadır.

Bu hastalık genelde ağız veya salgı yoluyla bulaşır. İdrar şeklinde de bulaşabilir. Hastalığa neden olan virüs vücuda girmesinden sonra hızlı bir şekilde çoğalır ve beyaz kan hücrelerine de saldırır. Mide veya bağırsağı etkisi altına aldıktan sonra kanamalı sorunlara da neden olabilmektedir. Bu gibi sorunda kanamalı ishal durumu da yaşanır. Ardından kalp problemlerine sebep olur. Bu belirtiler ortaya çıktığı zaman kedinizin iyileşme süreci daha az olacaktır.

Kedilerde Gençlik Hastalığı Nedir?

Kedilerde çok sık görülen ve çözümü de son zamanlarda bulunan kedilerde gençlik hastalığı genelde deri, kemik iliği ve bağırsaklar üzerinde etkili şekilde kendini gösteren bir sorundur. Özellikle gençlik hastalığı, ölümcül bir hastalık olmasına bağlı olarak hemen fark edilmezse ölüm gibi durumlarla da sonuçlanabilir.

Genelde bu tür bir virüs kedilerde beyaz kan hücrelerine etki edip ardından kendini gösterir ve özellikle bağışıklık sistemi zayıf olan, aşılanmamış kedilerde etkisini gösterebilir.

Kedilerde gençlik aslında gençlik hastalığı şeklinde bilinse de her yaştan kedilerde etkisini gösterebilir. Özellikle burada yavru kedilerde çok tehlikeli şekilde görülen bu hastalık, bağışıklık sistemi henüz güçlenmemiş olan yavru kedilerde çok sık görülen sorunlar arasında yer almaktadır.

Kedilerde Gençlik Hastalığının Bulaşma Yolları

Kedilerde gençlik hastalığı olan kedinin idrar, tükürük, kan, dışkı veya burun akıntısı gibi sağlıklı kedinin de hastalanması olağandır. Yüksek bulaşıcılık içeren bu tür hastalık, kedilere kolayca bulaşabileceğinden dolayı özellikle toplu alanlarda barının ve aynı mama veya su kapları kullanarak tuvaletleri kullanan kedilerde daha çok görülebilmektedir.

Kedilerde Gençlik Hastalığının Belirtileri

Kedilerde gençlik hastalığı özellikle kendine özgü belirtileri yoktur. Buna bağlı olarak kedi sahipleri tarafından diğer hastalıklarla karıştırılma ihtimali çok yüksek olacaktır. Teşhis yapılması için mutlaka profesyonel bir destek alınması gerekecektir. Aksi durumlarda iltihaplı ishal, bağırsak tıkanıklığı, zehirlenme veya parazit enfeksiyonlarıyla karıştırılır. Kedilerde gençlik hastalığının belirtileri;

• Sürekli hapşırma,
  • Burunda ve gözde akıntı,
  • Yürümekte zorlanma,
  • Kanlı dışkı,
  • Dikkat eksikliği,
  • Depresyon,
  • Evde saklanma,
  • Halsizlik,
  • İştahta azalma,
  • Ateş, derinin ve tüylerin sağlıksız görünümü,
  • İshal,
  • Kusma,
  • Tüy yapısının bozulması
  • Kansızlık,
  • Kilo kaybı,

Kedi sahipleri yukarda yer alan belirtilerle karşılaştığı zaman bunu kedi gribi veya farklı bir hastalık olarak düşünebilir fakat kedilerde yaşanması muhtemel kedi gençlik hastalığı, grip benzeri farklı pek çok hastalıktan daha etkili şekilde belirtilerini gösterebilmektedir.

Kediler gençlik hastalığına yakalandıklarında ishalden kaynaklı olarak çok fazla açıdan sıvı kaybedebilir, iştahsızlıklarından dolayı aynı zamanda bağışıklık sistemleri daha güçsüz bir hale gelebilir ve aslında bu hastalığın kısa zamanda ilerlemesinin en temel nedenleri de bunlar olacaktır. Özellikle kedilerin az yemek yeme ve az sıvı tüketme gibi durumları da görülen durumlar arasında yer alır.

Kedilerde Gençlik Hastalığı Tedavisi

Kedilerde gençlik hastalığı tanısı bu alanda tanı koymak istediğiniz zaman mama, ilaç veya serumla ishali kesmeye çalışacaktır. İodi, kloroform ya da fenol ile tedavi uygular.  Dengeli beslenme hastalığın giderilmesinde ayrıca kilit bir rol oynar. Amino asit veya vitamin takviyesi kullanılmalıdır.

Bunun dışında kedilerde gençlik hastalığı sorunun çözümü için yapılması gerekenlerden bir diğeri de ortamı her zamankinden daha temiz tutmanızdır. Akciğerlerde ortaya çıkacak ikincil enfeksiyonun da önüne geçilir.

Gençlik hastalığı tanısı konulan kedi ile aynı ortamda yer alan kedi veya köpeklerin karantinaya alınması gerekir. Genelde bu durum evcil hayvanlarda hastalık belirtisi olmasa da bu alanda güçlendirilmelidir.

Bu gibi durumlarda mutlaka hayvanlara kesinlikle aşı yapılmaması gerekir. İyileşmekte olan kediler özellikle burada vücut salgılarıyla virüsü yaymaya devam edecektir. Aşısız bir kedinin mutlaka yaklaştırılmaması gerekir. Aksi halde bulaş riski de daha yüksek olacaktır.

Burada aynı zamanda hastalığın ölüm riski ve kalıcı hasar bırakma ihtimali daha yüksektir. Tedavi durumu da oldukça maliyetlidir. Burada en iyisi aşının mutlaka zamanında yapılmasıdır. Çünkü kediniz sokak hayvanlarına yakın olmasa bile bulaş riski çok yüksek olabilir.

Kedimi Gençlik Hastalığından Nasıl Korurum?

Kedileri bu tür hastalıkların bulaş riskinden korumak için aşılarını ve klinik kontrollerini ihmal etmemeniz gerekir. Doğum durumuyla birlikte ilk olarak önlemleri almaya başlayınız. Çünkü yavru kediler hastalık durumlarına daha müsait olacaktır. Mutlaka bu sorunun yaşandığını düşünüyorsanız kedinizin davranışlarını sürekli takip edin. Çünkü bu tür hastalıklar davranışlarında değişikliğe neden olur. Hareketlerinde ciddi bir sorun varsa mutlaka veteriner hekime danışınız.

• Sokak hayvanlarının temasından sakınınız. Çünkü hastalığı taşıma ihtimalleri çok yüksektir.
  • Kedinizi barınak gibi yerlere bırakırsanız burada iyi bir kontrol gençleştiriniz.
  • Kedilerinizi 6-8 haftalıkken ilk aşıyı, 10-12 haftalıkken de ikinci aşıyı ve 4 aylık olduğu zaman üçüncü aşıyı yaptırınız. Her sene mutlaka aşıyı yenileyiniz. 6 haftadan daha önce aşı yaptırmayın çünkü istenen bağışıklık bu düzeyde karşılanmayacaktır.

Burada verilen talimatlara uyulduğu taktirde kedilerde gençlik hastalığı bulaşıcılığı daha az olacaktır.