Kedilerde FIP

Kedilerimizde yaşanması muhtemel sorunlardan birisi de FİP rahatsızlığıdır. Kedi sahiplerinin genelde çok korktuğu ve endişelendiği hastalıklar içinde bulunan FIP hastalığı, koronavirüs sorunu yaşayana kedilerde virüsün mutasyona uğramasına bağlı olarak ortaya çıkan viral bir hastalıktır. Islak ve kuru formlarda olan FIP bir süre sonra ilerleyicidir ve hayati tehlike de yaratabilmektedir.

Kedilerde FIP Hastalığı Nedir?

FIP hastalığının açılımı Kedi Enfeksiyoz Peritoniti’dir. Genelde kedilerde çokça görülebilen viral bir sorundur. Genelde bu hastalığın temel nedenleri koronavirüs olup bu tip koronavirüs, insanlarda da COVID-19 hastalığı yaratan korona virüsten daha farklıdır.

Kedi korona virüsü yaygın sorunlardan birisi olsa da çok etkili bir sorun değildir. Fakat burada spesifik bir tür söz konusu olduğu zaman vücudun bağışıklık sisteminden kaynaklı olarak koranavirüs türü farklı bir etkileşim içine girebilmektedir.

Kedi Enterik Koranavirüs durumunda enfekte edilen kedilerin yaklaşık %10’unda bu virüs çoğalır ve mutasyona uğrayıp kedi vücuduna yayılan enfeksiyoz peritonit virüsü gibi FIPV olarak da bilinen enfeksiyon durumlarına da neden olabilmektedir.

Buna benzer durumlarda böbrek, karın ve beyin bölgesinde ciddi bir enfeksiyon oluşumu söz konusu oluşacaktır. FIP’in bulaşıcı bir sorun olduğu düşünülmese de ciddi bir hastalık olduğu unutulmaması gerekir. FIP sorunu yaratan temel unsur bağışıklık sistemi ve virüs arasındaki etkileşimin kendisi olabilir.

Kedilerde FİP Neden Oluşur?

Kedilerde FIP neden oluşur? sorusuna bağlı olarak FİP’e neden olan temel unsur bağışıklık sistemi ile virüs arasında etkileşim olduğunu yukarda belirtmiştir. Özellikle FİP evcil hayvanınızda çeşitli ilerleyici hastalıklara neden olduğundan dolayı hastalığın tanımlanması çokça büyük bir önem taşır. Bulaşıcı bir virüs olarak değerlendirilmese de kedinizin üzerinde hayati riskleri olan bir sorundur.

Kedilerde FIP Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Kedilerde görülen FIP hastalığının belirtileri arasında genelde kusma, iştah kaybı, ishaldir. Burada kedilerin bu belirtilere bağlı olarak halsizlik, yorgunluk ve ateş gibi sorunları da eklenebilir. Özellikle eklem ağrılarına neden olarak kediler genellikle uyumak isterler ve kıvrılıp uyuyacaklardır.

Kedilerin mevcut sorunlarından ağrı ve mide sorunlarından dolayı inlemesi de olabilir. Bu gibi durumlarda kedilerin FIP hastalığının da ilerlediğini belirtebiliriz ve kısa süre içinde tedavisi olmazsa ilerleyen zamanlarda ölümcül sonuçlarda doğurabilmektedir.

Kedilerde FİP Hastalığı Nasıl Bulaşır? Kedilerde Risk Faktörleri

Kedilerde FİP hastalığının bulaşması FİP virüsünü taşımakta olan evcil hayvanınızın diğer kedilerle temas etmesi durumunda gerçekleşir. Sağlıklı olan patili dostlarınızın taşıyıcı kedilere temas etmesinden sonra virüs kapma riski daha yüksektir. FİP hastalığının bulaşma nedenleri arasında şunlar yer almaktadır;

• Sağlıklı olan bir kedinin FIP virüsü taşıyan kediye doğrudan temas etmesi
  • Kedilerin barınak, bakımı evi benzeri birçok kedinin bulunduğu ortama girmesi
  • Sağlıklı kedilerin taşıyıcı kedilerin eşyaları ile temas etmesi
  • Risk faktörünün artmasından sonra virüslü kedinin bağırsak mukozu üzerindeki hücrelerine yerleşerek bakterilerin kedinin vücudunda çoğalmaya başlaması. Sağlıklı kedinin özellikle bağışıklık sistemini baskılamasından sonra doğrudan risk faktörlerini artırması.
  • Kedilerde stres faktörü
  • Bağışıklık sisteminin bozulması
  • Tedavi sonrasında mutasyona uğraması

Kedilerde Fip Hastalığı Nasıl Önlenir?

Kedilerde FIP sorunu önlemenin ilk aşaması koronavirüsü engellemektir. Bu virüs genelde kedi barındıran yerlerde ya da evlerde yaşayan kediler için risk şeklinde değerlendirilir. Feline koronavirüs enfekte oluşturan kedilerin dışkısından veya tükürüğünden geçmektedir.

Burada dikkat edilmesi gereken koranavirüs şeklinde enfekte olan her kedinin FIP virüsüne yakalanmayacağıdır. FIP hastalığının oluşması için koronavirüsün de mutasyona uğraması gerekir. Buna bağlı olarak FIP hastalığının önlenmesi açısından çeşitli tedbirlerin alınmasında büyük fayda bulunur.

Kedilerin düzenli bir şekilde veteriner hekim kontrollerine götürülmesi ve mümkün olduğunca sağlıklı bir şekilde tutulması, kedi tuvaletlerinin daha temiz tutulması, mama ve su kaplarının ayrı olarak tutulması bu sorununun yaşanmasının önüne geçecektir.

Kedilerde FİP Testi Nasıl Yapılır?

Kedilerde FİP hastalığını teşhis etme daha zordur. Bu tür bir rahatsızlık ilerleyen zamanlarda daha büyük bir sorunu da doğurabilmektedir.

Özellikle bu tip bir sorunun tespiti için tek bir kan testi ile FİP teşhis edilmediğinden dolayı hastalığa neden olan birçok unsura dikkat edilir. Beyaz kan hücreleri içinde alışılmadık derecede az veya çok sayıda kan hücrelerinin yer alması kanda yüksek protein konsantrasyonunun varlığı diş etlerinde ve gözlerde sararmanın oluşmasıdır.

Kedilerinizin karın ve göz bölgesinde sıvının oluşması durumunda veteriner hekiminiz ileri tetkik ve tedavi yöntemleri üzerinden sıvı örneği alır. Hayvan sıvısında yüksek proteinin olması halinde FİP sorunu olduğu anlaşılır.

FİP şüphesi varsa veteriner hekiminiz röntgen veya ultrasyon çekilir. FİP tanısını güçlendirmek açısından veteriner hekiminiz immunoperoksidaz testi yaptırdıktan sonra analiz edecektir.

FIP sorununun genelde tetikleyici mekanizması bilinmemektedir. Fakat burada stres, kısırlaştırma ya da kötü yaşam koşulları benzeri faktörlerin düşük bağışıklıkla ilişkili olacağı FCoV mutasyonunu FIPV’ye dönüştürebileceği gözlemlenebilir. Yapılan tedavi çalışmasında saf ırkların, karma ırklara oranla bu ölümcül mutasyona daha yatkın bir şekilde görülmektedir.

Islak FIP Nedir?

Islak FIP, karın ve göğüs tarafında sıvı birikimi ile karakterize olur. Bu sıvı genelde sarımsı ve yapışkan şekilde gözlemlenir, kedinin vücut sıcaklığını düşürdükten sonra rahatsızlık oluşturur.

Kuru FIP

Kuru FIP, sıvı birikimi görünmeksizin ilerleyen bir durumdur. Bunun dışında kedinin organında ve dokularında sert, düğüm şeklinde granülomlar oluşmaktadır.